Hulp aanvragen

Financieel Vitaal: ga in gesprek over geld

Om de financiële weerbaarheid van rijksmedewerkers te vergroten biedt het A+O fonds Rijk Financieel vitaal (FinVit) aan: een kosteloos programma voor zowel werkgever als werknemer om de financiële vitaliteit van rijksmedewerkers blijvend te verbeteren.
Dit programma loopt in april, mei en juni. Meer informatie vind je op de website van het A+O fonds Rijk.

Hulp nodig: zo werkt het

Wij willen graag alle collega’s zo goed mogelijk helpen. Je kunt hulp aanvragen bij het Sociaal fonds:

  • als je in dienst bent bij het ministerie van BZK, het ministerie van AZ, of een van de Hoge Colleges van Staat
  • of je bent gepensioneerde van een van deze organisaties;
  • en je loopt vast door financiële problemen.

We kunnen hulp bieden:

  • Met een korte termijnoplossing om een probleem op lange termijn voorkomen.
  • Met een structurele oplossing om de kern van het probleem aan te pakken.
  • Als er sprake is van een sociale of financiële noodsituatie.

Wat kan het fonds voor je doen?

We bieden drie vormen van hulp:

  1. Een renteloze lening
    Deze lening wordt automatisch terug betaald via P-Direkt met een op jouw situatie afgestemd aflossingsschema.
  2. Een schenking
    Als het om een klein bedrag gaat kan het bestuur besluiten een bedrag te schenken.
  3. Advies
    Eén van onze vrijwilligers denkt graag met je mee welke routes je kunt bewandelen. Bijvoorbeeld of iemand van het Financieel loket kan helpen om weer overzicht en inzicht te krijgen in de financiële situatie.

Als je bij ons een aanvraag wil doen, bespreken we met jou eerst de situatie om samen tot een goed voorstel te komen.  Zo nodig brengen we je in contact met andere hulpinstanties.

Hoe verloopt een aanvraag bij het fonds?

Zo verloopt een trajectaanvraag bij het Sociaal fonds:

  1. Stuur jouw hulpvraag per mail of vul op het online formulier jouw hulpvraag in.
  2. Een van de vrijwilligers van het Sociaal fonds neemt contact met je op.
  3. Samen met jou werken we de aanvraag verder uit en dienen we de hulpvraag in bij het bestuur van het Sociaal fonds.
  4. Het bestuur neemt de aanvraag in behandeling en besluit over de vorm van hulp we kunnen bieden.
  5. Het bestuur informeert jou over de uitkomst.

Je kunt ook een aanvraag doen via bedrijfsmaatschappelijk werk of het Financieel loket. Kijk voor de contactgegevens van jouw organisatie op Rijksportaal. 

Aanvraag Sociaal Fonds BZK, AZ, HCvS

Ja, ik werk bij de Ministeries van Binnenlandse Zaken, Algemene Zaken of een van de Hoge Colleges van Staat(verplicht)
Informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens

Wij gebruiken persoonsgegevens om contact op te nemen. De informatie wordt eventueel gedeeld met een ander lid van het bestuur van het Sociaal fonds.

Akkoordverklaring(verplicht)

Volledig vertrouwelijk

Aanvragen worden met grote zorgvuldigheid en in volledige geheimhouding behandeld. Wij nemen geen contact op met je leidinggevende. De enige relatie met je organisatie is via P-direkt voor de financiële afwikkeling van een eventuele renteloze lening. Je hoeft geen contribuant te zijn om voor een lening in aanmerking te kunnen komen.

“Eerst leek het me helemaal niks om mijn geldproblemen zo op tafel te leggen. Maar de mensen van het fonds zijn aardig en professioneel. Ze hebben me goed geholpen.”