Een sociaal fonds voor en door collega’s

Onverwachte situaties kunnen leiden tot geldproblemen. Het kan ons allemaal overkomen. Stel je voor dat je je vaste lasten, zoals huur, gas, licht en water, of je boodschappen niet meer kunt betalen. Je hebt schulden en kan niet zomaar meer geld lenen bij de bank. Het Sociaal fonds biedt financiële hulp aan medewerkers van de ministeries van BZK en AZ en de Hoge Colleges van Staat.

Onafhankelijke organisatie

Het Sociaal fonds is opgericht in 1965 als een onafhankelijke stichting gericht op schuldhulpverlening aan collega’s. Het fonds behandelt aanvragen met grote zorgvuldigheid en in volledige geheimhouding. Wij nemen bijvoorbeeld geen contact op met je leidinggevende als je een aanvraag doet. De enige relatie met je organisatie is via P-direkt voor de financiële afwikkeling van een eventuele renteloze lening. Je hoeft ook geen contribuant van het fonds te zijn om voor een lening in aanmerking te komen.

Het fonds wordt, naast een bijdrage van de werkgevers, gevoed door onze contribuanten. Je kunt structureel bijdragen door maandelijks een bedrag te laten inhouden op je salaris. Dit kan al vanaf 1 euro per maand. Ook eenmalige bijdragen zijn van harte welkom.

De bestuursleden bestaan uit collega's die op vrijwillige basis invulling geven aan hun bestuursfunctie. Zij beslissen over de aanvragen.

Hoe helpen wij?

We bieden hulp op de volgende manieren:

  • Een renteloze lening
  • Een eenmalige gift om een acuut geldprobleem op te lossen
  • Praktisch financieel advies / coaching

“Een scheiding, overlijden of andere ingrijpende gebeurtenis. Dat kan toch iedereen overkomen? Goed dat we dan naar elkaar omkijken.”

Overzicht bestuur en contactgegevens

Wil je meer weten over het sociaal fonds? Heb je een acute hulpvraag? Neem vooral rechtstreeks contact met ons op via het algemene mailadres info@sociaalfondspersoneel.nl.

Of stuur een mail naar een van onze bestuursleden. De mailadressen vind je in de Rijksadresgids.

Vertrouwelijkheid en geheimhouding

Het bestuur behandelt jouw (aan)vraag vertrouwelijk. Alle leden van het bestuur zijn gehouden aan een strikte geheimhouding van alles wat hen bekend wordt over de persoonlijke omstandigheden van mensen die een verzoek indienen.

Bestuursleden

Jeffrey Lemm, voorzitter
Ministerie van Binnenlandse Zaken

Hans Oosterveer, secretaris
Nationale Ombudsman

Siemen Andringa, penningmeester
Huurcommissie

Natalie Burgers
Ministerieel vertegenwoordiger van BZK

Nora Zimmerman
Ministerie van Binnenlandse Zaken

Annette Vorwerk
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens

Peter Krekel
Gepensioneerd

Vergaderschema bestuur

Het bestuur komt in de regel elke tweede donderdag van de maand bijeen. De stukken voor de vergadering worden één week van tevoren aan de leden rondgestuurd. De vergadering en vergaderstukken zijn niet openbaar.